W 2024 sztuczna inteligencja zawojuje e-commerce.
W dwóch ostatnich miesiącach 2023 r. na ponad 17 proc. wszystkich zamówień świątecznych wpłynęła sztuczna inteligencja, co przekłada się na 199 miliardów dolarów – jak dowodzi analiza Salesforce na podstawie aktywności cyfrowej 1,5 mld kupujących. Dane te wskazują na pewien silny trend w e-commerce w 2024 roku, którym będzie duży wpływ sztucznej inteligencji na kanał sprzedaży online. Co dokładnie czeka e-handel w najbliższych miesiącach?
Wpływ AI będzie szczególnie widoczny w obszarze e-commerce w kolejnych miesiącach, zwłaszcza jeśli chodzi o promocję produktów i usług. Dowodzi tego choćby raport „Content w e-commerce w 2023” Altavia Kamikaze + K2, według którego ponad 70 proc. firm e-commerce przewiduje, że sztuczna inteligencja będzie miała istotny wpływ na tworzenie treści sprzedażowych w najbliższej przyszłości. AI wspiera jednak sprzedaż również w inny sposób m.in. pozwala na dostarczenie bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, co również odpowiada na obecny trend dostosowywania się do indywidualnych preferencji klientów.
VR i AR wzbudzają coraz większe zainteresowanie
Wśród prognoz na br. jest także wzrost popularności technologii VR i AR. Testowanie nowych produktów przed zakupem, organizacja wirtualnych wydarzeń czy interaktywnych prezentacji produktowych w świecie VR to tylko część strategii, które będą częściej wykorzystywane w 2024 r. Z kolei większe zainteresowanie wdrożeniami AR może przełożyć się na zwiększenie sprzedaży marek wykorzystujących to rozwiązanie, a w konsekwencji na ograniczenie problemu nadmiarowych zwrotów. Jak prognozuje IDC popularność obu technologii jest na tyle znacząca, że wydatki na nie w Europie mają rosnąć o ok. 22 proc. rocznie, osiągając wartość 8,4 mld dol. do 2027 roku.
Nie możemy zapomnieć o chatbotach
Chatboty w e-commerce to znane użytkownikom rozwiązanie, ale dopiero teraz dzięki sztucznej inteligencji doświadczamy prawdziwego rozwoju tej technologii. Obecnie coraz częściej korzysta się z zaawansowanych chatbotów, które już nie tylko odpowiadają na podstawowe, predefiniowane pytania, ale są w stanie udzielać precyzyjnych wskazówek i wchodzić w „dialog”. Takie boty są nazywane wirtualnymi asystentami. Według prognoz rynkowych w przyszłości będziemy mieć z nimi do czynienia coraz częściej. Jak wskazuje firma Gartner, do 2027 roku chatboty staną się głównym kanałem obsługi klienta dla około jednej czwartej organizacji.
Biorąc to wszystko pod uwagę nie ma więc wątpliwości, że zarówno 2024 rok, jak i kolejne lata w e-commerce będą pod dużym wpływem sztucznej inteligencji.
Żródło Santander Blog