Rosną internetowe zakupy Polaków. Średni jednorazowy koszt zakupu to 338 zł. Szukamy najniższych cen, bezpłatnej dostawy, szerokiej oferty i promocji. Większość z nas w dalszym ciągu chętnie kupuje w sklepach stacjonarnych.
Agencja Inqury, partner międzynarodowej firmy badawczej YouGov, od blisko 20 lat prowadzi badania konsumenckie na całym świecie. Eksperci Inquiry przeanalizowali nasze preferencje zakupowe. Poznaj naważniejsze wnioski i pobierz pełna wersję raportu.
Rośnie częstotliwość zakupów internetowych
Polacy często robią zakupy różnych produktów online – ponad 1/3 badanych robi to minimum raz na tydzień, a aż 80% przynajmniej raz w miesiącu.
W 2023 roku odnotowana została najwyższa średnia miesięczna częstotliwość zakupu produktów oraz usług przez internet w ciągu ostatnich pięciu lat, która wynosi 2,8 razy w tygodniu. Do artykułów najczęściej kupowanych należą kosmetyki i perfumy, odzież i bielizna dla dorosłych oraz obuwie dla dorosłych Najpopularniejszym sposobem zakupu produktów przez internet są platformy zakupowe oferujące produkty różnych firm (np. Allegro), natomiast usługi najchętniej kupowane są za pośrednictwem serwisów internetowych konkretnych usługodawców.
Porównując tegoroczne wydatki na produkty i usługi zakupione przez internet do wydatków z poprzedniego roku, kupujący deklarują, że ich wysokość nie uległa zmianie. Jednorazowy koszt zakupu produktów w internecie to w blisko połowie przypadków kwota mieszcząca się w przedziale od 50 do 200 zł, a średnia wyniosła 338 zł. Wydatki na usługi są nieco niższe, blisko połowa z nich mieści się w przedziale do 100 zł.
Produkty oraz usługi są najczęściej nabywane za pośrednictwem telefonu (lub tabletu) – przy czym wyraźnie częściej za pomocą aplikacji mobilnej niż poprzez stronę www. Preferowaną formą dostawy produktów zakupionych przez internet jest dostawa do paczkomatu. Zmalała popularność dostawy kurierem (do domu lub do pracy), która z roku na rok jest coraz rzadziej wskazywana. Wzrósł odsetek osób, które preferują najtańszą formę dostawy.
Szukamy niskich cen
Niemal 40% kupujących produkty online za najważniejsze kryterium wyboru sklepu lub platformy internetowej uważa niskie ceny. Kolejne pod względem ważności drivery to: darmowa dostawa (28%), szeroka oferta (26%) oraz promocje (25%).
Najbardziej preferowana oraz najczęściej wykorzystywana forma płatności przy zakupach online to płatności mobilne, takie jak BLIK.
6 na 10 ankietowanych wie, czym są płatności odroczone. Produktami, za które płacono w ten sposób najczęściej były: odzież, bielizna i obuwie dla dorosłych oraz sprzęty RTV i AGD. Wśród osób, które w ciągu ostatniego roku skorzystały z tego typu płatności, połowa skorzystała z niej aż pięć razy lub więcej. Jedynie co piąta spośród osób dokonujących zakupów online deklaruje znajomość „live commerce” , jednak o transmisji z możliwością zakupienia produktów słyszało ponad 60% odpowiadających.
I chętnie korzystamy z promocji W listopadzie oraz grudniu, najczęściej wykorzystywaną okazją do zrobienia zakupów jest Black Friday. Tego typu promocje specjalne cieszą się większą popularnością niż w ubiegłym roku (istotny wzrost zainteresowania dla promocji: Black Friday, Dzień Darmowej Dostawy i Cyber Monday). Aktualnie 4 na 10 badanych deklaruje, że nie skorzysta z żadnej z tego typu promocji
Dalej lubimy zakupy w sklepach stacjonarnych !
Zakupy w sklepach stacjonarnych w porównaniu do czasu pandemii. Warto zauważyć że przeważająca większość osób (65%) nie zmieniła swoich nawyków pod tym względem. Większość respondentów obecnie tak samo często robi zakupy w sklepach stacjonarnych jak przed pandemią.
Pełna wersja Raportu do pobrania tu:
Zakupy internetowe Polaków. 5. fala badania | Inquiry i Living Data (inquirymarketresearch.pl)