FEDEX: RETAILERZY POWINNI PŁACIĆ WIĘCEJ ZA DOSTAWY
Według giganta dostaw siatka logistyczna e-commerce stale się rozrasta i robi się coraz droższa. Jednocześnie jest to jeden z bardziej perspektywicznych rynków z perspektywy firm logistycznych.
Według giganta dostaw siatka logistyczna e-commerce stale się rozrasta i robi się coraz droższa. Jednocześnie jest to jeden z bardziej perspektywicznych rynków z perspektywy firm logistycznych.
– Ludzie bardzo chętnie zamawiają rzeczy, które mają być dostarczone bezpośrednio. Ale oznacza to rosnące koszty – wskazuje Fred Smith, prezes FedEx. Podkreśla, że sprzedawcy internetowi powinni zwiększyć swój udział w kosztach rozrostu sieci dostaw.
Odzwierciedlić koszt dostawy
Zdaniem Alana Grafa, dyrektora finansowego FedEx, koszt dostawy powinien odzwierciedlać wysiłek podjęty, by towar został dostarczony – Nie możemy sobie pozwolić na rozbudowę sieci, która później nam się nie zwróci – powiedział dziennikowi Wall StreetJournal. Podkreśla, że dochód netto giganta spadł o 19 proc. do 507 mln dolarów do końca lutego.
Według Freda Smitha ostatnie doniesienia o Amazonie budującym równoległą, konkurencyjną sieć dostaw wobec FedExu i UPS są „niewiarygodne” – Kluczowym elementem każdej dostawy jest intensywność ruchu oraz przychód z każdego doręczenia – mówił. Dodał, że Amazon jest jednym z najważniejszych klientów i najprawdopodobniej jeszcze długo będą współpracować. Jednak nawet mimo rozmiarów swojego biznesu, Amazon odpowiada za mniej niż 3 proc. przychodu FedExu.
20 samolotów Amazonu
Doniesienia o budowie własnej sieci dostaw przez Amazon wywołane zostały informacjami o 20 samolotach transportowych, które Amazon będzie wykorzystywał do transportu na terenie USA. Zarząd FedExu podkreśla, że spodziewał się tego ruchu. Amazon odmówił komentarza w tej sprawie.
Mimo kosztowności rozwiązań e-commerce, FedEx intensywnie inwestuje w zwiększanie konkurencyjności w tym segmencie. W zeszłym roku firma wyraziła zainteresowanie zakupem TNT Express aby wzmocnić swoją pozycję w Europie. Gigant kupił także Genco, amerykańską firmę wyspecjalizowaną w obsłudze zwrotów.
Autor: Konrad Budek