Ceny kontenerów- tanio już było.
Globalni armatorzy zawieszają rejsy przez Morze Czerwone i Kanał Sueski w związku z atakami bojowników huti. Już teraz można powiedzieć , że będzie miało to konsekwencje dla globalnych łańcuchów dostaw. Rządy Australii, Bahrajnu, Belgii, Dani, Holandii, Japonii, Kanady, Niemiec, Nowej Zelandii, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch ostrzegły rebeliantów Huti, że poniosą konsekwencje stworzenia zagrożenia dla życia ludzi i światowego handlu. Morze Czerwone patrolowane jest przez okręty USA.
Koniec roku w Europie, Nowy Rok w Chinach
Armatorzy wycofali się z trasy przez Morze Czerwone i Kanał Sueski, kierując statki wokół Afryki, co oznacza to wydłużenie czasu rejsu o około 10-12 dni.
Lokalizator statków (gospodarkamorska.pl)Mapa opracowana i prowadzona przez
Department of Product & Systems Design Engineering – University of the Aegean.
Poczatek stycznia łączy się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na transport z Azji związany z dwutygodniowym okresem świętowania azjatyckiego Nowego Roku. W sytuacji, kiedy statki płyną skorygowana trasą można się spodziewać zatorów w portach. Spodziewany czas dostawy podawany przez armatorów jest co kilka dni aktualizowany, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna.
Ma to wpływ także na koszty , gdyż jak wskazuje Drewry, światowy indeks kontenerów wzrósł w okresie od 30.11 do 21 .12 z poziomu 1381 do 1661 $ za kontener 40 stopowy.
Ceny kontenerów i frachtu można śledzić na stronie Drewry – Ekspertyza serwisowa – World Container Index – 04 sty
Porty także nie są w stanie jednoznacznie przewidzieć, kiedy dotrą do nich kontenery i jakie będą w nich ładunki. Jeśli terminale będą przeciążone, prawdopodobne jest , że armatorzy dostarczą ładunki w innych portów niż pierwotnie porty docelowe. Rozwiązaniem może być kierowanie kontenerowców do portów Europy Zachodniej i podjęcie kontenerów w Rotterdamie lub Hamburgu, dzięki czemu odbiorcy mogą zyskać kilka dni
W ostatnim czasie większość odbiorców polega na cotygodniowych dostawach, które teraz zostały zaburzone. Możemy więc spodziewać się wystąpienia braków, a w efekcie problemów w utrzymaniu ciągłości , dostępnością komponentów, czy wywiązywaniu się z terminowych dostaw do finalnych odbiorców
Na podstawie Gospodarka Morska, Rzeczpospolita, DREWRY